عناصر تزیینی و اشکال کاربردی در مدارس (5)
در این بخش از معرفی عناصر تزیینی ، شما را دعوت می کنیم تا با ما همراه شده و در طراحی سنتی گشت کوتاهی بزنیم .
نقوش در طراحی سنتی به دو دسته نقوش منحنی و شکسته تقسیم می شوند . این بار که قرآن می خوانید به نقوشی که برای تزیین آن استفاده شده، دقت کنید. به طور غالب از نقوش منحنی برای طراحی سرلوح و حاشیه ها و حتی گل آیه ها استفاده شده است . نقوش منحنی خود به دو دسته اسلیمی و ختایی تقسیم می شود. که بعد در این باره توضیح بیشتری خواهیم داد.
اما در این جا می خواهیم دقت شما را در دیدن نقوش ازراف بالا ببریم. به کاشی کاری ها و یا دیوان حافظتان بیشتر دقت کنید. بند های ضخیم تر که جزییات کمتری دارد اسلیمی و آن ها که گل وبرگ و غنچه و ..... دارد ختایی نام دارد.
به این "نشان" نگاه کنید. خطوط محیطی شکل " اسلیمی " و عناصر داخلی " ختایی " نام دارد .
حالا با الهام گرفتن از این نقوش، برای کار در مدرسه استفاده می کنیم . ما می خواهیم یک برد کوچک یا یک دعوت نامه و یا چیزی شبیه این داشته باشیم.
ابتدا یک خط تا روی کاغذ انداخته و خط تای بعدی را عمود به آن ایجاد می کنیم.
بعد در یک چهارم کاغذ، طرحمان را می کشیم.
طرح باید با خطوط تا مماس باشد. در ادامه طرح را در طرف دیگر خط تا قرینه می کنیم.
حالا طرح را روی مقوای دلخواهمان می اندازیم.
طرح را با ماژیک یا گواش مشکی پر رنگ می کنیم تا طرح روی کاغذ خود نمایی کند. دور آن را می بریم.
فضاهایی از طرح را - که به ما اجازه می دهد – با رنگ طلایی یا نقره ای رنگ می کنیم.
دور طرح را با دقت و ظرافت بیشتری برش می دهیم تا طرح و خطوط محیطی کاغذ با هم همخوانی و همنشینی بیشتری داشته باشد.
طرح کامل شده را روی یک زمینه رنگی ببینید.
گاهی به این گونه از طرح ها کتیبه می گویند.
البته کتیبه واقعی فضایی خالی برای نوشتن دارد که غالبا عنوان یا سرفصل در آن نوشته می شود.
مطالب مرتبط:
عناصر تزیینی و اشکال کاربردی در مدارس (1)
عناصر تزیینی و اشکال کاربردی در مدارس (2)
مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: گروه باران
تنظیم: سمیرا بادامستانی